Saturday, May 7

What's a Magazine, Mommy?

Spring edition - latest issue
There are still some passionate people who thinks 'print' when pursuing true originality. Cathy Olmedillas is one of them. She is founder and editor of Anorak (UK), a quarterly children's magazine launched in 2006 and now sold in 22 countries around the world. Obviously, she is a magazine lover. In an interview published in the latest issue of WHAT'S NEXT? she explains the need she felt to share her passion for magazines with her son.

Excerpt:
"I had this nightmarish vision of my son, 20 years down the line, saying 'What's a magazine, Mommy?' And I felt, that can't possibly happen. I was brought up with magazines and they meant a lot to me because you found yourself reading things in them that made it feel like they were talking to you."

Thursday, May 5

Uitgevers verdienen nog niks op iPad maar...

Goedele op iPad is een geweldige tool voor de redactie om 'out of the box' te denken en te experimenteren met de mogelijkheden die tablets met zich mee brengen.

Waarom op iPad? Omdat deze tablet voorlopig nog koploper is wat gebruikers betreft en aankoopintenties. En het is over deze markt dat ik het wil hebben. Niet zozeer over de verkoopcijfers van de Goedele edities op iPad die aangehaald worden in het artikel van de krant De Morgen.( Editie van vandaag, 05 mei - geen link naar het artikel want niet gevonden op de site). Context is ook belangrijk. En wat het artikel niet aanhaalt is net de adoptie van de tablet computers door de Belgen.

Volgens een recent onderzoek van de Online Publishers Assocation (OPA) zijn 6% van de Belgische surfers uitgerust met een tablet. Een studie uit eigen bodem, de Chocolate Barometer van Aegis Media, wijst op een penetratiegraad van 3% in de Belgische huishoudens. Men kan dus moeilijk spreken over een mass market product. Toegegeven: met zo'n lage penetratiegraad in ons land geloof ik nooit dat één enkele Belgische uitgever nu al winst maakt met de verkoop van iPadedities van Belgische printmerken. Daarbij speelt op onze markt ook nog de taalverdeling: volgens de OPA is de typische tabletuser eerder Franstalig.


Toch kunnen we vermoeden dat tablets binnenkort hun status van nicheproduct gaan verliezen: zowat 30% van de Belgische surfers geeft aan een tablet te willen aanschaffen in de komende maanden. Een mooie vooruitzicht voor uitgevers die al vertrouwd zijn met het medium.

Met Goedele op iPad wilt de redactie meer dan een doodgewone bladerformule/surfformule - met of zonder zoommogelijkheden- bieden aan zijn lezers. Goedele op iPad moet entertainen, verrassen, overvallen,...  Een maandelijkse challenge die deze straffe madam, samen met een sterk én beperkt team, weet te realiseren sinds een klein aantal maanden. Een première op de markt van de Belgische maandbladen, een voorbeeld voor alle printuitgevers. En hopelijk, een succesvolle zet in een nabije toekomst.

Monday, May 2

Magazines are 'Homepages'

Our Creative Marketing Inspirator Mark Struyf is a kinda jack-of-all-trades - and Master of many. Discover some of his latest work below: repositioning magazines and affirming the value of this particular medium. This campaign is aimed at media professionals of agencies and advertisers (still running in some business publications). Too bad I cannot translate the copy literally but I have done my best to do so below the picture (click on the image for a better view).


Even the most attractive homepage could never give the pampering feeling a (women's) magazine offers its readers. A unique and personal moment. She longs for it. She recognizes herself in it. She feels at home. Making authentic homepages is our craftmanship since ever.